donderdag 12 september 2013

De allereerste keer ...

Gisteren was het de eerste echte les. Op de menu stond een bladerdeegtaart. En zoals ik al vermeldde, had ik gekozen voor mijn lievelingstaart, Frangipanetaart.

Omdat ik niet wist wat ik moest verwachten, vond ik het best allemaal wel spannend.

We startten met het maken van bladerdeeg. Ik begon eraan met enige twijfel, omdat het allemaal zo nieuw was en hoopte dat ik alles goed deed. Maar alles ging goed, het bladerdeeg werd goedgekeurd en mijn hart maakte een sprongetje van geluk. Ik had even een moment waar ik heel trots was op mezelf.
 
Na het bladerdeeg, maakten we de vulling. Dit ging ook heel vlot. Nu was het tijd om onze vorm in te boteren en te bekleden met het bladerdeeg. Het bladerdeeg werd uitgerold tot een quasi ronde vorm (of iets dat er op leek) en werd in de vorm gelegd.
 
De vulling ging in de taartvorm en een deel van de bladerdeeg werd gebruikt voor de afwerking, dit konden streepjes zijn of een heus rooster (zoals bij de traditionele frangipanetaart). En voila, het was klaar om te gaan bakken.
 
Terwijl de oven zijn werk deed om onze taarten lekker te bakken, werd er al opgeruimd door ons en werd alles voor de afwerking klaargemaakt. En natuurlijk werd er veel gelachen. Onze groep gaat al mee van in het begin van de module (zo'n 2 jaar geleden), ondertussen zijn er ook al nieuwe gezichten bij. Maar de sfeer is echt heel leuk.
 
En ping.. Ze zijn klaar. Nee hoor er was geen belletje om te zeggen dat ze klaar waren. De taarten werden nauwlettend in het oog gehouden door de leerkracht. Eén voor één werden ze eruitgehaald en bekeken of ze goed waren of nog enkele minuutjes in de warme oven mochten vertoeven. Degene die klaar waren werden verder afgewerkt. En zo eindigde de avond met 14 frangipanetaarten, 2 chocoladetaarten en een aantal carré-confituurkes.
 
Natuurlijk wordt er niets weggegooid en zo werden er van de overschot bladerdeeg en frangipanevulling nog enkele koffiekoekjes gemaakt.
 
Hieronder enkele foto's van gisterenavond.
 
En wie zin heeft om meer lekkers te bewonderen, mag steeds een kijkje nemen op de blog van onze leerkracht, maar pas op, bekijken op eigen risico. Ik sta niet in voor de watervallen die in uw mond zullen ontstaan bij het zien van al dat lekkers.
 
Volgende week zijn het cakebeslagen, maar welke ik ga maken, daar ben ik nog niet uit. Er is gewoon zoveel keuze. Wat het wordt, zullen jullie volgende week wel merken...


Met 17 personen en maar 4 weegschalen, is het soms wachten...

De taart voor ze in de oven gaat...

De taarten werden ijverig afgewerkt...

Mijn eerste taart (ohh, ik ben zo trots op mezelf)... En ja, ze was heeeeeel lekker...

Een chocoladetaart
Frangipanetaart met het typische rooster ...




 

3 opmerkingen:

  1. En ik kan het beamen. Ze was echt su-per-lekker! Ellebogenwerk wanneer jullie de weegschaal nodig hebben. :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kan ik hier over zeggen ;) mmmmmmmmmm ziet er super lekker uit!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er allemaal heel professioneel en ontzettend lekker uit ! Het water komt me hier in de mond.

    BeantwoordenVerwijderen